היזהרו מתלושי שי בעלי תוקף מוגבל

חברות רבות מציעות לכם לרכוש אצלן תלושי מתנה. אנשים פרטיים נוטים לרכוש תלושים כאלה במקום לקנות מתנה לא מתאימה, וחברות נוהגות לתת תלושי שי כמתנות לחגים או כתמריץ ללקוחות גדולים.

לצד היתרונות של תלושי השי, טמון גם חסרון ענק – תוקפם המוגבל. בעבר כבר נתקלתי במצבים בהם נשארו בידי תלושים שתוקפם פג, אך לא נתקלתי בבעיה להאריך את התוקף.

לאחרונה פניתי לחברת רעיונית המשווקת מגוון של תלושי שי, לאחר שלקוח שקיבל ממני שובר כזה לא ניצל אותו וביקש ממני לנסות ולהאריך את תוקפו. ברעיונית, שם ממוקדים כנראה במכירות ולא בשירות, סירבו בתוקף.
עכשיו בואו נראה את העובדות:

עסק הרוכש תווי שי אינו מחלק אותם ללקוחותיו באופן מיידי תמיד. לעיתים התווים משמשים כאמצעי לקידום מכירות, ולכן מחולקים במשך זמן ארוך. כך יוצא שאותם תלושים, עליהם קיבלה החברה את מלוא המחיר במועד הקניה, לא מנוצלים במשך חודשים רבים, גם לאחר שתמורתם שולמה. כך גם יוצא שכאשר השובר כבר ניתן לעובד או ללקוח, התוקף שלו קצר.

ברעיונית נהנים כנראה מהאפשרות לקבל תמורה עבור שוברים, ולקוות שתוקפם יפוג, וכך יישארו עם כספי הלקוחות אצלם מבלי לתת כל תמורה.

איזו סיבה יכולה להיות לחברה לסרב להאריך תוקף של תו? הרי כאשר מדובר בתלוש של 200 ש"ח לניצול במסעדות מסוימות, אי אפשר לטעון כי יש משמעות לעליות מחירים (כי הרי 200 ש"ח הם 200 ש"ח…). חברה המסרבת בתוקף ללכת לקראת לקוח, חברה המסרבת לחפש פתרון, מעידה כי אין ללקוח מה לחפש אצלה לאחר שקיבלה את כספו. במקרה של לקוח עסקי כמוני, מדובר בפגיעה בשירות שאני משתדלת כל כך לתת ללקוחותי, מאחר והפעם, לא הצלחתי לעמוד בסטנדרטים שלי ולתת לאותו לקוח להיות שבע רצון.
אז מה יצא לרעיונית מאותו סירוב שלהם?

נכון – הם הרויחו 200 ש"ח שנכנסו לכיסם מבלי לתת עבורם דבר, פרט לתלוש חסר ערך.

אך הם הפסידו לא רק אותי. אני כמובן, לא ארכוש יותר לעולם תלושים אצלם. אך מעבר לכך, בתוקף תפקידי כיועצת לעסקים הייתי ממליצה פעמים רבות ללקוחותי לרכוש גם הם את תלושי השי על מנת לפצות לקוחות או לעודד קניות. רעיונית הפסידו גם את כל הלקוחות העתידיים שלי, שישמעו את הסיפור ויופנו מעכשיו לחברה אחרת, חברה העושה יותר על מנת לשמור על לקוחותיה.

רעיונית – הלקח היה שלי, אך ההפסד יהיה בוודאי גם שלכם…